Τρίτη 25 Δεκεμβρίου 2012

ΔΗΜΟΣΙΟ – ΕΡΓΟΛΑΒΟΙ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΝ ΤΙΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ ΣΤΑ… ΔΙΟΔΙΑ

Posted by ΚΙΝΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΑ ΚΑΤΩ Τρίτη, Δεκεμβρίου 25, 2012
Ο Χατζηδάκης και τα αφεντικά του
250 χλμ θα επαναδημοπρατηθούν, θα κατασκευαστούν με δημόσιους πόρους και θα παραχωρηθούν στους εργολάβους για να εισπράττουν τα διόδια και να κάνουν τη συντήρηση!
 
Της Χαράς Τζαναβάρα
Χωρίς όφελος για τους οδηγούς, που θα συνεχίζουν να πληρώνουν τα ίδια «τσουχτερά» διόδια ακόμη και στα υπό κατασκευή τμήματα, ανακοινώθηκε χθες η ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων ανάμεσα στο Δημόσιο και τους παραχωρησιούχους για τους τέσσερις αυτοκινητόδρομους.
Αν μάλιστα ευοδωθούν οι συζητήσεις με τις τράπεζες, τα έργα θα ξεκινήσουν μετά το Πάσχα και τότε οι εργολάβοι θα έχουν δικαίωμα να κάνουν… αυξήσεις της τάξης του 7%, με βάση την άνοδο του τιμάριθμου της τελευταίας τριετίας!..


Την κατ΄αρχήν συμφωνία με τους εργολάβους παρουσίασαν χθες ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης και ο αναπληρωτής υπουργός Σταύρος Καλογιάννης, παραδέχτηκαν πάντως τις δυσκολίες που υπάρχουν ώς την ολοκλήρωσή της.

«Ανάμεσα στο 2007 που υπογράφηκαν οι συμβάσεις και το σήμερα μεσολάβησε ένας οικονομικός αιώνας», είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός και δεν έκρυψε τους φόβους του για «το β΄ημίχρονο», όπως αποκάλεσε τις συζητήσεις με τις 43 τράπεζες-χρηματοδότες των έργων αλλά και τις αρμόδιες υπηρεσίες της Κομισιόν, που αναμένεται να ολοκληρωθούν ώς τον Φεβρουάριο.

Θα ακολουθήσει η επικύρωση των νέων συμβάσεων από τη Βουλή. Σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες, οι εργολάβοι αποδέχθηκαν τη συμφωνία αφού έχουν λάβει υποσχέσεις για τα χρυσοφόρα διόδια της Εγνατίας οδού, που θα ιδιωτικοποιηθούν έπειτα από διαγωνισμό τους προσεχείς μήνες.

Τα έργα στην ουσία έχουν σταματήσει από τα τέλη του 2010, όταν οι τράπεζες χαρακτήρισαν τα έργα μη βιώσιμα, λόγω της μείωσης της κυκλοφορίας και της αύξησης των επιτοκίων, προχωρώντας σε διακοπή της δανειοδότησης.

Ο Κωστής Χατζηδάκης δεν έκρυψε ότι κάποιες τράπεζες, κυρίως ισπανικές, πορτογαλικές και ιρλανδικές, είναι πιθανόν να αποχωρήσουν. Διαβεβαίωσε όμως ότι η χρηματοδότηση θα εξασφαλιστεί μέσα από το δάνειο των 650 εκ. ευρώ που θα δώσει στη χώρα μας η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, καθώς και από κονδύλια του ΕΣΠΑ.

Παρά τις επίμονες ερωτήσεις των δημοσιογράφων, ο Σταύρος Καλογιάννης δεν θέλησε να αποκαλύψει αν τα κονδύλια αυτά θα δοθούν στους εργολάβους για την απώλεια εσόδων από τα διόδια ή θα αποτελούν την εθνική συμμετοχή στη χρηματοδότηση που αντιπροσωπεύει το 33% του συνολικού κόστους. Αναφέρθηκαν στη δημιουργία 25.000 νέων θέσεων εργασίας, εννοώντας προφανώς τον ευρύτερο κατασκευαστικό τομέα στις περιοχές των έργων.

Οι πολύμηνες συζητήσεις επικεντρώθηκαν σε δύο κρίσιμα κεφάλαια:

*Την ακύρωση σημαντικών κομματιών των τεσσάρων αυτοκινητόδρομων, για τα οποία με βάση τις συμβάσεις του 2007 οι εργολάβοι θα είχαν δικαίωμα για αποζημιώσεις από το Δημόσιο ύψους ενός δισ. ευρώ!

*Την απόκλιση των εσόδων από τα διόδια, που σύμφωνα με το υπουργείο είναι 45% σε σχέση με τα αναμενόμενα. Οι εργολάβοι ζητούν από το Δημόσιο να καλύψει την «τρύπα», αλλά αυτό ισοδυναμεί με ανατροπή των συμβάσεων που αναφέρουν ρητώς ότι το ρίσκο αναλαμβάνουν οι εργολάβοι.

Για να ξεπεραστούν αυτά τα σοβαρά εμπόδια, πέρα από τα διόδια της Εγνατίας, επιστρατεύτηκαν αντισταθμιστικά «τρικ»:

*Τα προβληματικά τμήματα στην Ολυμπία οδό (Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα) και στον Ε-65 (Τρίκαλα-Εγνατία και Λαμία-Ξυνιάδα) «βαφτίστηκαν» δεύτερη φάση και μετατέθηκαν για το 2016 και βλέπουμε… Το υπουργείο υποστηρίζει ότι αποτελούν το 20% του υπό κατασκευή οδικού δικτύου των 1.204 χλμ. Εκτιμάται ότι περίπου 250 χλμ θα επαναδημοπρατηθούν, θα κατασκευαστούν με δημόσιους πόρους και θα παραχωρηθούν στους εργολάβους για να εισπράττουν τα διόδια και να κάνουν τη συντήρηση!

*Οι εργολάβοι, που διεκδικούσαν περίπου 600 εκ. ευρώ για καθυστερήσεις του Δημοσίου στην υλοποίηση των συμφωνηθέντων (απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικές ανασκαφές, μετατοπίσεις δικτύων κοινής ωφέλειας κ.λπ.), περιόρισαν τις απαιτήσεις τους στα 280 εκ. ευρώ. Μένει όμως να παραιτηθούν από μελλοντικές δικαστικές διεκδικήσεις.
 
  • Blogroll

  • Blog Archive