Τρίτη 24 Μαρτίου 2015

Πώς τα διόδια κοστίζουν σε αίμα

Posted by ΚΙΝΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΑ ΚΑΤΩ Τρίτη, Μαρτίου 24, 2015
ΟΙ ΟΔΗΓΟΙ ΠΛΕΟΝ ΚΑΤΕΥΘΥΝΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΠΑΛΙΑ ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟ ΓΙΑ ΝΑ ΤΑ ΑΠΟΦΥΓΟΥΝ ΚΑΙ…
Υπερβολή; Τα 60 ευρώ που χρειάζεται να πληρώσει ένας οδηγός μόνο σε διόδια για να πάει από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη και… τούμπαλιν, είναι φθηνότερα από το αεροπορικό εισιτήριο και, σε πολλές περιπτώσεις ποσό μεγαλύτερο από αυτό του καυσίμου που χρειάζεται ένα σύγχρονο αυτοκίνητο
Σαν… νταλίκα με σπασμένα φρένα, οι τιμές των διοδίων συνεχίζουν τη φρενιασμένη πορεία τους, σπάζοντας το ένα ρεκόρ μετά το άλλο. Η προσθήκη και νέου σταθμού στην Αθηνών- Λαμίας (στο πέταλο του Μαλιακού) κάνει το ακριβό ταξίδι Αθήνα- Θεσσαλονίκη…
πανάκριβο. Και στέλνει όλο και πιο πολλούς οδηγούς μια τιμονιά πιο κοντά στο θάνατο.  Υπερβολή; Τα 60 ευρώ που χρειάζεται να πληρώσει ένας οδηγός μόνο σε διόδια για να πάει από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη και… τούμπαλιν, είναι φθηνότερα από το αεροπορικό εισιτήριο και, σε πολλές περιπτώσεις ποσό μεγαλύτερο από αυτό του καυσίμου που χρειάζεται ένα σύγχρονο αυτοκίνητο. Έτσι, ένα τεράστιο ποσοστό επαγγελματιών και όχι μόνο οδηγών «οδηγείται» προς την παλιά εθνική οδό, όπου η οδική ασφάλεια είναι σε τραγελαφικά επίπεδα.

ΤΙ ΛΕΕΙ ΤΟ ΚΙΝΗΜΑ ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΩ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΤΑΘΑΚΗ, ΒΑΛΑΒΑΝΗ ΚΑΙ ΤΑ ΜΑΤ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ


Λαιμητόμος
Ας πάμε τώρα στους αριθμούς: Συσσωρευτικά, η κυκλοφορία στη νέα εθνική οδό έχει μειωθεί άνω του 40% την τελευταία πενταετία. Με δεδομένο ότι ένα μεγάλο μέρος των οχημάτων που «χάθηκαν» ανήκουν σε επαγγελματίες –άρα τα δρομολόγια εκτελούνται- είναι εύκολο να καταλάβει κανείς για ποιο λόγο αυξάνονται, τα τελευταία χρόνια με γεωμετρική πρόοδο τα τροχαία στην παλιά εθνική οδό…  Ούτε είναι τυχαίο ότι η μείωση των τροχαίων (6,9% στη δεκαετία) στην Ελλάδα, είναι δυσανάλογα μικρή σε σχέση με τη μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου.  Και, κρατήστε και αυτό: Από την άνοιξη του 2008, οπότε και παραδόθηκε στους εργολάβους το εθνικό οδικό δίκτυο, οι τιμές των διοδίων που πληρώνουμε, αυξήθηκαν έως και 180%, για να εξασφαλιστούν έσοδα για την κατασκευή των δρόμων, που έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί ώς το 2012, αλλά με το πιο αισιόδοξο σενάριο η παράδοση δεν αναμένεται πριν από τα μέσα του 2016.
Αλλά οι αριθμοί μιλάνε καλύτερα: Η Τροχαία κατέγραψε 747 θανατηφόρα δυστυχήματα σε όλη τη χώρα, το 2014. Τα 192 από αυτά, συνέβησαν στο «λοιπό εθνικό οδικό δίκτυο» (δηλαδή την παλιά εθνική) και άλλα 226 σε «λοιπό οδικό δίκτυο» (δηλαδή σε παραδρόμους, επαρχιακό οδικό δίκτυο κλπ). Το 56% δηλαδή του συνόλου των θανατηφόρων…
Δικαίως λοιπόν στην Περιφέρεια Μαγνησίας κάνουν εκδήλωση με τίτλο όχι άλλα θύματα στην ΠΕΟ Βόλου-Λάρισας». Ο αντιπεριφερειάρχης μεταφορών Αργύρης Κοπάνας, λέει ότι «Τα διόδια είναι μια σύγχρονη μάστιγα. Είναι ανοιχτή πληγή στην οδική ασφάλεια! Μετατρέπουν τους αυτοκινητόδρομους σε δευτερεύοντες δρόμους και τους παράπλευρους και δευτερεύοντες δρόμους σε κύριο δίκτυο, αφού η κυκλοφορία διοχετεύεται εκεί»!
Στην Περιφέρεια Θεσσαλίας, ο Κώστας Αγοραστός λέει ότι αν η λύση δεν είναι να καταργηθούν τα διόδια, τότε είναι της ασφάλειας της παλιάς εθνικής οδού από το Υπουργείο Υποδομών, το οποίο κωφεύει.  Στη Φθιώτιδα, στα όρια της οποίας λειτουργούν εννέα μετωπικοί και πλευρικοί σταθμοί διοδίων, ο Κ. Μπακογιάννης καταγράφει αντιδράσεις των κατοίκων για την αυξημένη κίνηση στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο της περιοχής από φορτηγά οχήματα που θέλουν να αποφύγουν τα διόδια της εθνικής οδού.

Οι τιμές
Ας δούμε τώρα την «κρυφή αιτία» αυτού του αποδεκατισμού στις παλιές εθνικές οδούς: Τα διόδια, τα οποία πλέον είναι «φωτιά».   Μέχρι πρότινος οι… άτυχοι που θα ταξίδευαν με το αυτοκίνητό τους από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη μετ’ επιστροφής, θα έπρεπε να καταβάλλουν 58,3 ευρώ σε διόδια. Συνολικά στο δρόμο του για τη Θεσσαλονίκη και πίσω ο οδηγός θα συναντήσει πλέον 12 σταθμούς διοδίων και θα πληρώσει 24 φορές. Και σαν να μην ήταν αρκετά κουραστική η διακοπή του ρυθμού του ταξιδιού με τα συνεχή διόδια και τσουχτερό το ποσό, προστέθηκε άλλος ένας σταθμός. Βέβαια, τόσο αυτό το κομμάτι της Εθνικής όσο και εκείνο από τη Σκάρφεια μέχρι τη Λαμία έχουν κατασκευαστεί ως δημόσια έργα και περιλαμβάνονται στη σύμβαση παραχώρησης για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας Ε 65. Του οδικού άξονα. φάντασμα, που θα συνέδεε την ΠΑΘΕ (Λαμία) με την Εγνατία (Παναγιά Γρεβενών).
Όμως, με τις αναθεωρήσεις των συμβάσεων παραχώρησης το 2013 ο οδικός άξονας έμεινε… κουτσός, καθώς δεν περιλαμβάνεται η κατασκευή του κομματιού από την Ξυνιάδα, πριν από τον Δομοκό, έως την πόλη των Τρικάλων. 
Με την ανακοίνωση της έναρξης λειτουργίας ενός νέου σταθμού διοδίων, στο 217 χλμ. της ΠΑΘΕ ανάμεσα σε Λαμία και Στυλίδα με κόστος 1,75s/κατέυθυνση, το σύνολο της αφαίμαξης, γιατί περί τέτοιας πρόκειται, ανέρχεται πλέον στα 60s.
Και τι πληρώνουμε λοιπόν, όσοι ταξιδεύουμε (ακόμα) μέσω αυτών των δρόμων; Να πληρώνουμε διόδια για… ανύπαρκτους δρόμους. Για έργα τα οποία ΘΑ γίνουν κάποια στιγμή και ας μεγαλώσαμε με αυτό το «θα» και με έργα στο ταξίδι προς το χωριό. Χαρακτηριστικό το παράδειγμα των διοδίων (ένας μετωπικός και δύο πλευρικοί) της Αγίας Τριάδας κοντά στις Θερμοπύλες. Εκεί, εισπράττονται διόδια υπέρ του… ανύπαρκτου οδικού άξονα.

Χωρίς συντήρηση
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα του συνεδρίου για την οδική ασφάλεια που οργάνωσαν ο σύλλογος συγκοινωνιολόγων και το Ε.Μ. Πολυτεχνείο, τα σημεία όπου σημειώνονται τα περισσότερα θανατηφόρα τροχαία, το επαρχιακό αλλά και το υπόλοιπο εθνικό οδικό δίκτυο της χώρας, έχει μείνει ασυντήρητο από το 2008, οπότε και παραδόθηκαν στους εργολάβους –μαζί με τους σταθμούς διοδίων, για να μην ξεχνιόμαστε.

Ο Γ. ΣΤΑΘΑΚΗΣ ΦΕΡΝΕΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΕ ΟΛΥΜΠΙΑ, ΑΙΓΑΙΟ, Ε65, ΙΟΝΙΑ
Προς αναθεώρηση οι συμβάσεις παραχώρησης
Την αναθεώρηση των συμβάσεων παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου, του Ε65 και της Ιόνιας Οδού ανακοίνωσε την Τετάρτη από τη Βουλή ο υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Τουρισμού και Ναυτιλίας Γιώργος Σταθάκης. O κ. Σταθάκης, μιλώντας κατά τη διάρκεια της παρουσίασης των δύο νέων συμβάσεων για τη λειτουργία και συντήρηση της Εγνατίας Οδού ΑΕ στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, σημείωσε ότι η βάση της αναθεώρησης των τεσσάρων θα είναι στην κατεύθυνση:
- της δημιουργίας ενός αναλογικού συστήματος χρέωσης
- της μείωσης των διοδίων
- της μετοχικής παρουσίας του δημοσίου στις εταιρίες παραχώρησης
- της εύλογης συρρίκνωσης του ρυθμού απόσβεσης της επένδυσης των ιδιωτών υπέρ του Δημοσίου.
Ο υπερ-υπουργός Οικονομίας σημείωσε ότι «η ιδέα ότι θα φτιάχναμε ταυτόχρονα όλους τους αυτοκινητόδρομους της χώρας μέσα σε μία δεκαετία αποτέλεσε φαραωνική σκέψη κάποιων ανθρώπων στο παρελθόν», οι οποίοι, όπως παρατήρησε, θεώρησαν ότι το τραπεζικό σύστημα και η ιδιωτική χρηματοδότηση θα μπορούσαν να υποκαταστήσουν τους περιορισμούς του κρατικού προϋπολογισμού και του συστήματος παραγωγής δημοσίων έργων. Όπως υπογράμμισε ο κ. Σταθάκης, μετά την κρίση του 2008 το σύνολο των αυτοκινητόδρομων χρεοκόπησε, με την εξαίρεση της Αττικής Οδού. «Όλοι οι άλλοι μπήκαν σε περιπέτειες για τον απλό λόγο ότι σταμάτησε η τραπεζική χρηματοδότηση» δήλωσε.

πηγή
  • Blogroll

  • Blog Archive